Osoby rozpoczynające karierę w branży HoReCa często mają o niej nieco nierealistyczne wyobrażania, zwłaszcza jeśli chodzi o nakład pracy konieczny do uruchomienia i prowadzenia lokalu przynoszącego sukcesy. Niestety często błędy popełnione jeszcze na etapie konceptualizacji, mogą doprowadzić do kiepskich wyników całkiem dobrze rokującego biznesu. Ci, którzy są restauratorami od pokoleń, mają ułatwione zadanie. Ale co mają zrobić ci, którzy sami chcą przecierać szlaki i odnieść sukces w kuchni bez pomocy rodziny czy znajomych? Zamiast zdawać się na nie zawsze trafne przeczucia, lepiej skorzystać z profesjonalnego wsparcia firm zajmujących się kompleksowym projektowaniem restauracji i tworzeniem dla nich biznes planów.
Unikalny koncept – klucz do sukcesu
Profesjonalne wsparcie przy otwieraniu lokalu gastronomicznego rozpoczyna się od wykreowania pomysłu na twoją działalność. Mogłeś właśnie poczuć się trochę oburzony – dlaczego ktoś miałby wymyślać TWOJĄ restaurację? Spokojnie – nie chodzi o ogólny zarys, ale o konkrety, które pozwolą Twojemu biznesowi wybić się na tle konkurencji. Jeśli planujesz działalność w większym mieście, musisz liczyć się z zażartą walką o klienta. Jeśli chcesz otworzyć lokal na odludziu, trzeba przyciągnąć czymś konsumentów, aby byli skłonni Cię odwiedzić. Czasami dobre chęci i intuicja to za mało i do stworzenia restauracji, która naprawdę przyciągnie ludzi, potrzebne jest różnorodne doświadczenie, którym dysponuje wyłącznie specjalista mający na koncie już setki realizacji.
Customer Experience – planowanie relacji z klientem
A cóż to znowu za wymysł? Przecież obsługa klienta w restauracji jest banalnie prosta! „Dzień dobry, co podać, może frytki do tego?”. Właśnie takie myślenie sprawia, że dostajemy w opiniach 4 gwiazdki na 5. Niby lokal ładny, niby jedzenie dobre, niby wszystko gra, ale jakoś tak… czegoś brakuje. Zaprojektowanie doświadczenia klienta pozwala wynieść jego obsługę na wyższy poziom. I nie chodzi wcale o to, żeby kelnerzy odtwarzali jakieś sztuczne, wyuczone role – to nie call center. Chodzi o znalezienie optymalnych, spersonalizowanych strategii spójnych z danym projektem, które pozwolą klientom poczuć się u ciebie wyjątkowo.
Zaplecze operacyjne – restauracja jako biznes
Za co jest odpowiedzialny właściciel restauracji? Za gotowanie? Też – ale to tylko jeden z wielu elementów, nad którymi musi on panować. Podanie do stolika pysznego dania to już jeden z ostatnich etapów, które składają się na zespół skomplikowanych procedur niezbędnych w przedsiębiorstwie z branży HoReCa. Konsultant stworzy te procedury (nie tylko w sensie papierowych dokumentów, ale przede wszystkim w sensie funkcjonalnych strategii i scenariuszy działania). Nauczy cię też zarządzać efektywnością operacyjną, finansami, personelem a nawet samym budynkiem.
Procedury urzędowe – w zgodzie z prawem
Biurokracja to codzienność wszystkich przedsiębiorców. Restauratorów dotyczy ona w dużym stopniu, ponieważ należy przejść przez wiele procedur, zanim otrzymamy wszystkie zgody na otwarcie i prowadzenie lokalu. Ilość papierologii może być na początku zniechęcająca. Na szczęście profesjonalny doradca pomoże ułożyć je w spójną całość: od zmiany przeznaczenia lokalu (jeśli wcześniej mieściła się tam działalność innego rodzaju), przez uzyskanie koncesji aż po odbiór restauracji przez Sanepid.
Projektowanie technologiczne – lokal przyjazny klientom i pracownikom
Rozplanowanie układu restauracji ma znaczenie zarówno pod względem bezpieczeństwa pracy osób zatrudnionych i komfortu spożywania posiłków przez konsumentów, jak i w kontekście przepisów sanitarno-higienicznych. Gdzie wolno myć mięso a gdzie warzywa? Czy worki ze śmieciami wolno nosić przez kuchnię? Jakie odstępy powinny dzieli poszczególne urządzenia? Wszystkie te informacje doradca ma w małym palcu, dlatego sporządzony przez specjalistów projekt technologiczny na pewno spełni surowe wymogi Sanepidu i uczyni lokal funkcjonalnym.
Nawet najlepiej ułożony biznes plan nie gwarantuje sukcesu, jeśli nie będziemy się do niego stosować. To normalne, że czasami chcemy iść na skróty albo nieco oszczędzić. Miej jednak na uwadze, że skoro już wydałeś pieniądze na doradztwo, to warto zaufać konsultantowi. Wystarczy chłodna logika. Kto ma prawdopodobnie rację: zapalony entuzjasta, który wkłada całe serce w swoją pierwszą restaurację, czy doświadczony profesjonalista, który wsparł już wcześniej setki biznesów z branży? Postępuj zgodnie z zaleceniami i obserwuj, jak twój biznes kwitnie.
Artykuł sponsorowany